Válságkezelés: a veszélyhelyzeti szabályozás változása az Alaptörvényben

2025. március 30. 17:55

Átalakítanák az Alaptörvény veszélyhelyzetre és rendeleti kormányzásra vonatkozó szabályait, de vajon jogosak-e a kritikák?

2025. március 30. 17:55
Kovách Bulcsú
Mandiner

Magyarország Alaptörvénye, amely 2012. január 1-jén lépett hatályba, az ország jogrendszerének alapját jelenti, és részletesen szabályozza a különleges jogrendeket, például a veszélyhelyzetet.

A Fidesz-frakció 2025. március 11-én olyan módosításokat javasolt, amelyek jelentősen átalakítják a veszélyhelyzet és a rendeleti kormányzás szabályait. Bár a változtatásokat sok kritika érte, felmerül a kérdés: valóban megalapozottak ezek az aggályok?

A különleges jogrend fogalma

Az Alaptörvény a különleges jogrendet olyan kivételes állapotként határozza meg, amelyben az állam a szokásos működési keretektől eltérő eszközöket alkalmazhat a rendkívüli helyzetek kezelésére.

A különleges jogrend három fő esetkörét különbözteti meg: a hadiállapotot (49. cikk), a szükségállapotot (50. cikk) és a veszélyhelyzetet (51. cikk). Ezek az állapotok eltérő feltételekhez kötöttek, de céljuk azonos: az állam stabilitásának és a polgárok biztonságának védelme.

A különleges jogrend idején az alapvető jogok gyakorlása – bizonyos kivételekkel, mint például az emberi méltóság vagy az ártatlanság vélelme – felfüggeszthető vagy korlátozható az Alaptörvény 52. cikke értelmében. Az Alkotmánybíróság működése azonban nem akadályozható, és az Alaptörvény alkalmazása sem függeszthető fel, ezzel biztosítva a jogállami keretek minimális fenntartását.

Veszélyhelyzet, mint a válságkezelési forma

A veszélyhelyzet intézménye az állam működésének kivételes körülmények között való biztosítását szolgálja, lehetővé téve a gyors és hatékony intézkedéseket olyan helyzetekben, amelyek az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztetik. 

Az Alaptörvény eddigi tizennégy módosítása során a veszélyhelyzet szabályozása többször változott, legutóbb pedig 2025 márciusában egy jelentős, tizenötödik módosítás került napirendre, amely alapjaiban alakíthatja át a veszélyhelyzet kihirdetésének és fenntartásának módját.

Az Alaptörvény 51. cikke értelmében a Kormány veszélyhelyzetet hirdethet ki olyan elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén, amely az élet- és vagyonbiztonságot veszélyezteti, valamint ezek következményeinek elhárítása érdekében. 

A 2022-es tizedik módosítás tovább bővítette ezt a kört, lehetővé téve a veszélyhelyzet kihirdetését szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, háborús helyzet vagy humanitárius katasztrófa esetén is, amennyiben ezek magyarországi következményekkel járnak.

Ez a szabályozás például az ukrajnai háború miatt vált fontossá, amelynek hatására 2022 májusában veszélyhelyzetet hirdettek ki Magyarországon.

A veszélyhelyzet idején a Kormány rendeleteket hozhat, amelyekkel felfüggeszthet bizonyos törvényeket, eltérhet jogszabályoktól, illetve más rendkívüli intézkedéseket léptethet életbe. Ez a rendszer lehetővé teszi a gyors reagálást, ugyanakkor garanciaként az Országgyűlés ellenőrzési jogát is megőrzi, összhangban az alkotmányos demokrácia elveivel.

Az Alaptörvény 15. módosítása: lehetőség a kisebbségi kormányzásra?

Az Alaptörvény 15. módosítása, amelyet 2025. március 11-én terjesztett be a Fidesz-frakció, alapvetően változtatja meg a veszélyhelyzet és a rendeleti kormányzás szabályozását, ezzel új lehetőségeket nyitva egy kisebbségi kormány előtt is. 

Pozitív szempont, hogy a kétharmados parlamenti jóváhagyás eltörlésével a módosítás gyorsabb és rugalmasabb válságkezelést biztosít, legyen szó természeti katasztrófáról, gazdasági válságról vagy más rendkívüli helyzetről. 

Egy, a Telexnek nyilatkozó nemzetközi jogász szerint ez különösen értékes lehet olyan helyzetben, amikor a parlament megosztottsága miatt a döntéshozatal elhúzódna. 

További előny a bürokrácia csökkentése: a korábbi szabályozás szerinti 30 naponta esedékes hosszabbítási procedúra helyett egyszerűbb mechanizmus lép életbe, amit a HVG elemzői „praktikus bürokráciacsökkentő lépésként” értékeltek. 

Politikai stabilitást is nyújthat egy kisebbségi kormánynak, hiszen a rendeleti kormányzás fenntartása akkor is lehetséges, ha nincs meg a törvényhozási többség.

Ezzel szemben a módosítás aggályokat vethet fel.

A demokratikus kontroll gyengülése az egyik legnagyobb probléma: a parlament ellenőrző szerepének háttérbe szorulása egy kisebbségi kormánynál különösen kockázatos, mert sérülhet a hatalmi ágak szétválasztásának elve.

Az Alaptörvény 15. módosítása a kisebbségi kormányzás lehetőségét pozitív értelemben rugalmasabbá és hatékonyabbá teheti válsághelyzetekben, ugyanakkor jelentős kockázatot hordoz a demokratikus fékek és ellensúlyok gyengítése, valamint a hatalommal való visszaélés terén.

A Kormány a veszélyhelyzet alatt többletjogosítványokkal rendelkezik, ugyanakkor ügyelnie kell arra, hogy ezeket ne alkalmazza visszaélésszerűen, és folyamatosan tartsa magát az alkotmányos előírásokhoz.

Nyitókép: Mandiner / Földházi Árpád

Ezt is ajánljuk a témában

„Korábban sem azonosan értékelték az EU tagállamai a jogállamiságot” – beszélgetés Csink Lóránttal

A jog és a társadalom kapcsolata nagyon fontos, viszont az emberek és a társadalmak különbözőek. Ugyanaz a jog nem működhet mindenhol ugyanúgy, pusztán már csak a kulturális különbségek miatt sem - a Pázmány Péter Katolikus Egyetem alkotmányjogi tanszékének docensével Orbán Balázs rovatvezető, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára beszélgetett.

 

Összesen 39 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tapir32
2025. március 31. 11:46
A törvényi korlátozás a gyülekezési jog lényegi tartalmát nem érinti. Semelyik alapvető és/vagy emberi jog nem korlátlan. A jogokkal való élés jogszerűen, csak a jogszabályok által szabályozott formában történhet. A szabadság halálát a szabadságot minden határon túl kiterjesztő liberalizmus hozza el. A szabadság csak határok között van értelmezve. A határok közmegegyezés által húzatnak meg! A társadalmak egymásra utalt emberekből állnak és az egymásrautaltságok hálózatában kell mindenkinek megtalálnia a saját szabadságát. A Fidesz-KDNP állt ki a szabadság mellett!
hazafi
2025. március 31. 04:24
oldesz te uszító ganéj ,pont az ilyen ocsmány férgek azok ,akik a legtöbb kárt okozzák az országnak ,szerencsére a többség nem kér az ilyen undorító szarokból akármennyire is akarod az ellenkezőjét állítani ,de csináld csak had lássák akik ide tévednek mekkora egy retardált állat vagy ,én meg azt mondom tessék nézzék emberek ez a másik oldal ,ezt kapnánk ha egy balos liberális kormányzás lenne ,a gyomrom fordul ki tőletek!
Valodi
2025. március 30. 21:07
mi-egy-nagy-vibralo-tojast-hasznalunk-2 19:35 "Na, bökd már ki, mi a jó édes anyád picsája bajod van már?" - höhöhö ... told fel csak a seggedbe a NEReteket: "Olyan sokrétű mezőgazdaság, környezet- és tájgazdálkodás megteremtése a cél, amely úgy állít elő értékes, a természetet a lehető legkevésbé terhelő, egészséges és biztonságos élelmiszereket, valamint helyi energiákat és különféle nyersanyagokat, hogy közben megőrzi talajainkat, ivóvízkészleteinket, az élővilágot, természeti értékeinket. Fenn kell tartani kultúrtájainkat, a települések közösségeit, egyediségükben megnyilvánuló termelési hagyományainkat. Csak egy összetettebb, sok kis- és közepes méretű birtokra épülő, változatos termékszerkezetű mezőgazdaság tud nagyszámú, megélhetést biztosító munkahelyet teremteni, és ezáltal kellő távlatot nyújtani a gazdatársadalom, és utánpótlást a fiatal gazdák számára." (Nemzeti Együttműködés Rendszere, 26. oldal)
oldesz
2025. március 30. 20:54
Orbán három hete boldogan jelentette be, hogy "KITÖRT A BÉKE". Akkor mi indokolja a háborús vészhelyzet további fennmaradását? Megjegyzem, eddig is 1000 km-re távol folytak a harcok, tehát a vészhelyzet kihirdetése is csak az ÁLLAMPÁRT teljhatalmát segítette. A FIDESZES ÁLLAMPÁRTNAK 44%-nyi szavazója van ill. csak volt Ez nem 2/3, hanem még 1/2 sincs.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!